Privacybeleid
Brosens advocaten

2. Welke gegevens verwerken wij van u?

2.1. Cliëntgegevens

In het kader van onze dienstverlening en onze activiteiten verzamelen en verwerken wij de identiteits- en contactgegevens van onze cliënten, hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomsten met onze cliënten, het cliëntenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie.

BROSENS Advocaten maakt gebruik van enkele diensten van derden. In het kader van onze dienstverlening is het vaak noodzakelijk persoonsgegevens te delen met de overheid, de rechtbank of een derde partij zoals een notaris, gerechtsdeurwaarder, deskundigen, … 


De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen, ons gerechtvaardigd belang en, in sommige gevallen, de uitdrukkelijke toestemming hiertoe.

2.2. Gegevens van leveranciers en onderaannemers

Wij verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens van onze leveranciers en onderaannemers, evenals hun eventuele onderaannemer(s), hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden van deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomst, het beheer van de leveranciers/onderaannemers en de boekhouding.


De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.


2.3. Gegevens van onze werknemers en sollicitanten 

Wij verwerken de persoonsgegevens van onze werknemers in het kader van ons personeelsbeheer en de loonadministratie. De rechtsgrond is de uitvoering van de overeenkomst. 

Wij verwerken de identiteits- en contactgegevens evenals de werkhistoriek en andere gegevens die gebruikelijk worden aangegeven op een curriculum vitae van sollicitanten wanneer zij ons deze informatie bezorgen.

 

3. De beveiliging van uw persoonsgegevens

Telkens wanneer u als gebruiker via de website of op enige andere wijze persoonsgegevens verstrekt aan ons, zullen wij deze informatie behandelen in overeenstemming met de bepalingen van deze privacyverklaring en de wettelijke verplichtingen in het kader van de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening inzake Gegevensbescherming 2016/679.

We implementeren passende maatregelen en procedures om de persoonsgegevens die we middels de website of via (elektronische) correspondentie verzamelen te beveiligen en te beschermen. Het kantoor wordt zo bijvoorbeeld beveiligd door een alarmsysteem. De computers e.a. elektronische apparaten waarop uw persoonsgegevens verzameld worden, worden beveiligd met wachtwoorden, firewalls, antivirus- en spamsystemen.


Op deze manier engageren wij ons, voor zover als redelijkerwijs kan verwacht worden, om illegale verwerking van persoonsgegevens en onbedoeld verlies of vernietiging van uw persoonsgegevens te voorkomen.

Ondanks deze voorzorgsmaatregelen kunnen wij niet garanderen dat uw persoonsgegevens worden beschermd indien deze gegevens buiten de website op een onbeveiligde wijze via andere kanalen worden doorgegeven of op een andere manier worden meegedeeld. In geen geval kunnen wij aansprakelijk worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens.


Uiteraard engageren wij ons om – in het spijtige geval van een lek van uw gegevens – de nodige inspanningen te leveren om de verspreiding of het lek zo snel als mogelijk te doen stoppen.


Wij trachten de beveiliging van uw persoonsgegevens te optimaliseren door de toegang tot uw persoonsgegevens te beperken tot personen met een “need-to-know” basis (bijvoorbeeld: alleen de werknemers, medewerkers, verbonden ondernemingen of onderaannemers die uw persoonsgegevens nodig hebben voor de doeleinden zoals hierboven beschreven, zullen toegang krijgen tot de gegevens).

 

4. Hoelang worden uw gegevens verwerkt?

De persoonsgegevens worden door ons bewaard en verwerkt voor een periode die noodzakelijk is in functie van de doeleinden van de verwerking en in functie van de (al dan niet contractuele) relatie die wij met u hebben.


Cliëntengegevens en gegevens van leveranciers of onderaannemers zullen in elk geval na een termijn van 10 jaar na de beëindiging van de overeenkomst uit onze systemen worden verwijderd, behoudens voor wat betreft de persoonsgegevens die wij op basis van specifieke wetgeving langer moeten bewaren of in geval van een lopend geschil waarvoor de persoonsgegevens nog noodzakelijk zijn.


Gegevens verzameld via een formulier op de website of via een ander kanaal (andere gegevens) worden niet langer bewaard dan een periode van 2 jaar na de laatste keer dat met u een betekenisvol contact heeft plaatsgevonden.

Persoonsgegevens van personeel worden verwijderd na een periode van 5 jaar na de
beëindiging van de arbeidsrelatie. Persoonsgegevens van sollicitanten worden verwijderd na een periode van 2 jaar na het laatste betekenisvol contact. Uw persoonsgegevens worden in ieder geval bijgehouden conform de specifieke wetgeving, alsook verjaringstermijnen, die ons verplichten uw persoonsgegevens langer bij te houden.