Advocatenkantoor Daniëlle BROSENS (hierna BROSENS advocaten) hecht veel belang aan de bescherming van uw persoonsgegevens en het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer van eenieder.
In deze privacyverklaring informeren wij u over de manier waarop uw persoonsgegevens door ons worden verwerkt. Via deze verklaring willen wij u helder en transparant informeren over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke gegevens wij verzamelen.
Het is mogelijk dat wij u via onze website of via enig ander kanaal vragen om bepaalde persoonsgegevens met ons te delen, dit steeds in functie van onze juridische dienstverlening. We verzamelen alleen de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om u te informeren over onze dienstverlening, een overeenkomst met u uit te voeren en om met u in contact te treden.
Wij baseren ons hiervoor op de verwerkingsgronden van de overeenkomst, de wettelijke verplichtingen, ons gerechtvaardigd belang en, in sommige gevallen, uw toestemming. BROSENS advocaten is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens en levert alle inspanningen die mogelijk zijn om uw privégegevens ook echt privé te houden.
Bij vragen of bezorgdheden rond het verwerken van uw persoonsgegevens kan u steeds contact met ons opnemen via info@brosens-advocaten.be.
1. Algemeen: waarom verwerken wij persoonsgegevens?
BROSENS advocaten wil te allen tijde persoonlijke gegevens verwerken in overeenstemming met deze privacyverklaring, in regel met de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens en de Belgische privacywetgeving ter zake.
De persoonsgegevens die we verzamelen zijn relevant, niet overbodig en gerelateerd aan de doeleinden waarvoor wij ze verzamelen.
Wanneer u juridische dienstverlening wenst te bekomen, kunnen wij onder andere volgende gegevens verzamelen:
- Naam, adres, woonplaats, e-mail, telefoon- of faxnummer
- Geografische gegevens, geslacht, geboortedatum en nationaliteit
- Gezondheidsgegevens, financiële gegevens, strafrechtelijke gegevens
- Alle andere eventueel noodzakelijke gegevens teneinde uw dossier te behandelen.
- Overige door u zelf toegestuurde gegevens.
Teneinde een optimale juridische dienstverlening te kunnen garanderen, kan het zijn dat uw gegevens bij onze onderaannemers worden bewaard of verwerkt. Ook in het kader van onze wettelijke verplichtingen is het mogelijk dat deze gegevens worden gedeeld met de Belgische Autoriteiten. Deze gegevens kunnen bestaan uit:
- Gegevens vermeld op je identiteitskaart (voor zover deze nodig zijn)
- Telefoonnummer en e-mailadres
- Bankrekeningnummer
- Dossiergegevens
- Tijdens het gebruik van onze website verzamelen wij uw IP adres, surfgedrag, ingegeven zoektermen met behulp van cookies conform onze cookieverklaring.
2. Welke gegevens verwerken wij van u?
2.1. Cliëntgegevens
In het kader van onze dienstverlening en onze activiteiten verzamelen en verwerken wij de identiteits- en contactgegevens van onze cliënten, hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomsten met onze cliënten, het cliëntenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie.
BROSENS Advocaten maakt gebruik van enkele diensten van derden. In het kader van onze dienstverlening is het vaak noodzakelijk persoonsgegevens te delen met de overheid, de rechtbank of een derde partij zoals een notaris, gerechtsdeurwaarder, deskundigen, …
De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen, ons gerechtvaardigd belang en, in sommige gevallen, de uitdrukkelijke toestemming hiertoe.
2.2. Gegevens van leveranciers en onderaannemers
Wij verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens van onze leveranciers en onderaannemers, evenals hun eventuele onderaannemer(s), hun personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden van deze verwerkingen zijn de uitvoering van de overeenkomst, het beheer van de leveranciers/onderaannemers en de boekhouding.
De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of ons gerechtvaardigd belang.
2.3. Gegevens van onze werknemers en sollicitanten
Wij verwerken de persoonsgegevens van onze werknemers in het kader van ons personeelsbeheer en de loonadministratie. De rechtsgrond is de uitvoering van de overeenkomst.
Wij verwerken de identiteits- en contactgegevens evenals de werkhistoriek en andere gegevens die gebruikelijk worden aangegeven op een curriculum vitae van sollicitanten wanneer zij ons deze informatie bezorgen.
3. De beveiliging van uw persoonsgegevens
Telkens wanneer u als gebruiker via de website of op enige andere wijze persoonsgegevens verstrekt aan ons, zullen wij deze informatie behandelen in overeenstemming met de bepalingen van deze privacyverklaring en de wettelijke verplichtingen in het kader van de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening inzake Gegevensbescherming 2016/679.
We implementeren passende maatregelen en procedures om de persoonsgegevens die we middels de website of via (elektronische) correspondentie verzamelen te beveiligen en te beschermen. Het kantoor wordt zo bijvoorbeeld beveiligd door een alarmsysteem. De computers e.a. elektronische apparaten waarop uw persoonsgegevens verzameld worden, worden beveiligd met wachtwoorden, firewalls, antivirus- en spamsystemen.
Op deze manier engageren wij ons, voor zover als redelijkerwijs kan verwacht worden, om illegale verwerking van persoonsgegevens en onbedoeld verlies of vernietiging van uw persoonsgegevens te voorkomen.
Ondanks deze voorzorgsmaatregelen kunnen wij niet garanderen dat uw persoonsgegevens worden beschermd indien deze gegevens buiten de website op een onbeveiligde wijze via andere kanalen worden doorgegeven of op een andere manier worden meegedeeld. In geen geval kunnen wij aansprakelijk worden geacht voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit een foutief of onrechtmatig gebruik door een derde van de persoonsgegevens.
Uiteraard engageren wij ons om – in het spijtige geval van een lek van uw gegevens – de nodige inspanningen te leveren om de verspreiding of het lek zo snel als mogelijk te doen stoppen.
Wij trachten de beveiliging van uw persoonsgegevens te optimaliseren door de toegang tot uw persoonsgegevens te beperken tot personen met een “need-to-know” basis (bijvoorbeeld: alleen de werknemers, medewerkers, verbonden ondernemingen of onderaannemers die uw persoonsgegevens nodig hebben voor de doeleinden zoals hierboven beschreven, zullen toegang krijgen tot de gegevens).
4. Hoelang worden uw gegevens verwerkt?
De persoonsgegevens worden door ons bewaard en verwerkt voor een periode die noodzakelijk is in functie van de doeleinden van de verwerking en in functie van de (al dan niet contractuele) relatie die wij met u hebben.
Cliëntengegevens en gegevens van leveranciers of onderaannemers zullen in elk geval na een termijn van 10 jaar na de beëindiging van de overeenkomst uit onze systemen worden verwijderd, behoudens voor wat betreft de persoonsgegevens die wij op basis van specifieke wetgeving langer moeten bewaren of in geval van een lopend geschil waarvoor de persoonsgegevens nog noodzakelijk zijn.
Gegevens verzameld via een formulier op de website of via een ander kanaal (andere gegevens) worden niet langer bewaard dan een periode van 2 jaar na de laatste keer dat met u een betekenisvol contact heeft plaatsgevonden.
Persoonsgegevens van personeel worden verwijderd na een periode van 5 jaar na de
beëindiging van de arbeidsrelatie. Persoonsgegevens van sollicitanten worden verwijderd na een periode van 2 jaar na het laatste betekenisvol contact. Uw persoonsgegevens worden in ieder geval bijgehouden conform de specifieke wetgeving, alsook verjaringstermijnen, die ons verplichten uw persoonsgegevens langer bij te houden.
5. Wat zijn uw rechten?
Onderstaande rechten kunnen door u worden uitgeoefend door ons te contacteren mits bijvoeging van een kopie van de voorzijde van uw identiteitskaart.
Recht op inzage en verbetering
U kan kosteloos één kopie bekomen van de door BROSENS advocaten verwerkte
persoonsgegevens. Indien u meent dat uw persoonsgegevens onjuist, onvolledig of niet langer actueel zijn, heeft u het recht om verbetering te verzoeken met inachtname van de doeleinde waarvoor de gegevens worden verwert.
Recht op intrekking van uw toestemming en wissen van persoonsgegevens
U heeft het recht uw toest emming (voor zover deze de rechtsgrond voor de verwerking vormt) in te trekken, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtmatigheid van de verwerking op basis van de toestemming vóór de intrekking daarvan. U heeft het recht om de wissing van uw persoonsgegevens te verzoeken binnen de grenzen van hetgeen bepaald in artikel 17 GDPR.
Recht op de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens
U heeft het recht om de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens te verzoeken binnen de grenzen van hetgeen bepaald in artikel 18 GDPR.
Recht op gegevensoverdraagbaarheid
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te verkrijgen en deze aan anderen over te dragen, en dit binnen de grenzen van hetgeen bepaald in artikel 20 GDPR.
Recht op bezwaar
U heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens binnen de grenzen van hetgeen bepaald in artikel 21 GDPR.
Recht om een klacht in te dienen
U heeft het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit, gevestigd te 1000 Brussel, Drukpersstraat 35.
Hoe oefent u deze rechten uit?
U kan uw verzoek tot uitoefening van uw rechten richten tot BROSENS advocaten per post aan volgend adres: Pastorijstraat 19, 2330 MERKSPLAS of per e-mail via info@brosens-advocaten.be mits bijvoeging van een kopie van de voorzijde van uw identiteitskaart.
Indien u nog andere vragen hebt over onze privacyverklaring, gelieve met ons contact op te nemen.
BROSENS advocaten behoudt zich het recht voor om deze verklaring en/of dit beleid te wijzigen. Wijzigingen zullen via de website aan gebruikers worden gemeld.